جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های جلوگیری از سفید شدن مو و راه های درمان

روش های جلوگیری از سفید شدن مو و راه های درمان-عطارباشی

در این نوشته شما می خوانید

سرتا سر سلول های پوست را کیسه های کوچکی می پوشانند که به آن ها فولیکول میگویند! درون این فولیکول ها سلول های رنگدانه ای وجود دارد به نام  ملانین! این سلول ها(ملانین ها) به مو های شما رنگ می دهند. با گذر زمان و افزایش سن این سلول ها رنگدانه های خود را از دست می دهند که در نتیجه باعث سفید شدن مو ها می شود.

علائم سفید شدن مو چیست؟

سفید شدن مو علائم خاصی ندارد و با تغییر رنگ مو ها به راحتی قابل تشخیص است؛ مو ها به ترتیب از مشکی به رنگ خاکستری در می آیند و در نهایت به مرور کل مو های شما سفید می شود. و اما علت سفید شدن مو چیست؟ برای سفید نشدن مو چه کاری باید انجام داد؟

مطالب پیشنهادی: کمبود کدام ویتامین ها باعث ریزش مو می شود؟

علت سفید شدن مو ی سر چیست؟-عطارباشی

علت سفید شدن مو ی سر چیست؟-عطارباشی

علت سفید شدن مو ی سر چیست؟

در مورد سفید شدن مو ی سر عوامل مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آن ها پرداخته ایم:

1.سفید شدن مو ها به علت کمبود ویتامین:

از مهم ترین و شایع ترین علت های سفید شدن مو میتوان به کمبود ویتامین ها نام برد؛ کمبود ویتامین های B12 B6 بیوتین و ویتامین E ویتامین D و ویتامین E میتواند منجر به سفیدی مو شود. همچنین باید بدانید که کمبود های تغذیه ای نیز بر روی رنگدانه های مو تاثیر گذار هستند، اگر سفید شدن مو های شما در اثر کمبود ویتامین ها باشد، میتوانید به وسیله مصرف مکمل های ویتامینی رنگدانه های مو ی خود را برگردانید.

2.رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

رنگ های شیمیایی و محصولات شیمیایی جانبی برای مو باعث سفیدی مو و حتی ریزش مو می شوند؛ به این علت که این محصولات درون ساختار خود حاوی ترکیباتی هستند که ملانین را کاهش می دهند، مانند پراکسید هیدروژن که در اکثر رنگ مو های شیمیایی و محصولات شیمیایی مو وجود دارد و اثرات مخربی بر روی مو و رنگدانه های مو به همراه دارد.

3.سیگار کشیدن

از آنجایی که سیگار کشیدن و مصرف دخانیات روند پیر شدن پوست و سلول های پوستی را سریع تر میکند و به طور مستقیم بر روی سلول های پوست و عملکرد آن تاثیر می گذارد، میتوان گفت رنگدانه های مو را کاهش می دهد و باعث می شود ملانین به اندازه کافی تولید نشود.البته باید توجه داشته باشید که حتی در معرض دود دخانیات دیگران قرار گرفتن هم خطرناک است.

4.استرس اکسیداتیو

برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن چیزی به نام آنتی اکسیدان ها تعریف شده! حال اگر مقدار این آنتی اکسیدان ها کافی نباشد، استرس اکسیداتیو باعث بهم خوردن تعادل وضعیت بدن می شود. باید بدانید که رادیکال های آزاد باعث واکنش های شیمیایی در بدن می شوند که ممکن است این واکنش ها مفید یا مضر باشد؛ از طرفی آنتی اکسیدان ها می توانند فعالیت رادیکال های آزاد را تثبیت کنند و میزان واکنش پذیری آن ها را کاهش دهند.

زمانی که بدن دچار استرس اکسیداتیو می شود بدن دچار بیماری و اختلالات گوناگونی می شود که یکی از این بیماری ها ویتیلیگو نام دارد. این بیماری روی رنگدانه های پوست تاثیر مستقیم دارد؛ همچنین این بیماری باعث مرگ سلول های ملانین می شود و حتی می تواند به طور کامل رنگدانه های مو را از بین ببرد؛ از این رو اگر دچار استرس بیش از حد هستید حتما به یک پزشک یا روانشناس عمومی مراجعه کنید تا مشکل شما تحت کنترل و درمان قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی: علت ریزش مو خانوادگی چیست؟

نقش ژنتیک در سفید شدن مو - عطارباشی

نقش ژنتیک در سفید شدن مو – عطارباشی

5.نقش ژنتیک در سفید شدن مو

مطالعات زیادی در خصوص سفید شدن مو انجام شده است، به خصوص در سال 2013 تحقیقاتی انجام شده است که طی این تحقیقات مشخص شده است که عامل اصلی سفیدی مو به ژنتیک بر می گردد؛ توجه داشته باشید که درمان و جلوگیری از سفیدی مو ناشی از ژنتیک امکان پذیر نیست و یا به سختی قابل انجام است.

6.سفید شدن مو به علت اختلال تیروئید

یکی ازمواردی که برای علت سفید شدن مو میتوان نام برد اختلال تیروئید است. برخی اوقات به دلیل مشکلات مربوط به تیروئید، یعنی کم کاری و پر کاری تیروئید یک سری تغییرات در هورمون ها ایجاد می شودکه این تغییرات باعث سفید شدن مو ی سر می شود. در واقع این اختلال در عملکرد تیروئید باعث کاهش تولید ملانین و در نتیجه سفید شدن مو را به همراه خواهد داشت.

7.آلاینده ها

آلاینده های هوا ناشی از دود وسایل نقلیه، آلاینده های صنعتی و همچنین برخی مواد شیمیایی در بدن فشار اکسیداتیو ایجاد می کنند؛ این اتفاق باعث آسیب رسیدن به ملانوسیت ها می شود؛ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده ها باعث اختلال در سلول ها برای تولید ملانین می شود و در نتیجه مو ها خاکستری می شوند و رنگدانه های خود را از دست می دهند.

در واقع نکته اینجاست که مو ها سفید نمی شوند بلکه مو های سفید شروع به رشد کردن می کنند، بنابراین هروقت مو ی سفید دیدید بدانید که فولیکول های سرتان مو های بدون رنگدانه تولید کردند.

مطالب پیشنهادی: 10 مورد از دلایل عمده ریزش مو

راه های پیشگیری و جلوگیری از سفید شدن مو - عطارباشی

راه های پیشگیری و جلوگیری از سفید شدن مو – عطارباشی

راه های پیشگیری و جلوگیری از سفید شدن مو

در رابطه با پیشگیری و جلوگیری از سفید شدن مو ابتدا باید علت آن را شناسایی کرد؛ برای مثال اگر مشکل سفید شدن مو ی شما ارثی و ژنتیکی باشد، نه تنها راه پیشگیری وجود ندارد بلکه تقریبا میتوان گفت احتمال درمان آن صفر است! پس اگر با سفید شدن مو از ریشه یا ساقه مواجه شدید ابتدا به دکتر مو مراجعه کنید تا دلیل این موضوع مشخص شود.

1.مصرف ویتامین های گروه B

ویتامین های مختلفی برای جلوگیری از سفید شدن مو وجود دارند که میتوان به برخی از آن ها  از جمله ویتامین های گروه B : یعنی B12، B6، B2 نیز اشاره کرد.این ویتامین ها روند تولید ملانین را سرعت می بخشند و در نتیجه رنگدانه ها برای مدت طولانی تری به مو های شما رنگ میدهند.

2.مصرف پروتئین

برای جلوگیری از سفید شدن مو همچنین مصرف برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، سویا، گوشت سفید نظیر مرغ و ماهی، بوقلمون، آجیل ، لبنیات، حبوباتی مانند عدس و لوبیا سبز که سرشار از پروتئین هستند توصیه می شود.

3.ورزش

از مهم ترین عواملی که برای جلوگیری از سفید شدن مو بسیار تاثیر گذار است و متاسفانه اغلب توسط مردم نادیده گرفته می شود، ورزش منظم است! ورزش کردن علاوه بر خاصیت های فراوانی که دارد باعث تنظیم فرایند خون رسانی به بخش های مختلف می شود و آن ها را تقویت می کند؛ این موضوع باعث تقویت ریشه مو هم می شود و خون رسانی درست را به همراه دارد، این جریان خون رسانی منظم باعث هرچه بهتر رسیدن مواد مغذی به مو می شود و در نتیجه سفید شدن مو را به تعویق می اندازد.

4.خواب کافی

برای حفظ تعادل در بدن، باید به برخی از شرایط ضروری توجه کرد. یکی از این شرایط می‌تواند خواب کافی باشد. خواب کافی بهبود عملکرد مغز را تضمین می‌کند و باعث تولید آنتی‌اکسیدان‌های لازم در بدن می‌شود. به این ترتیب، تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها حفظ می‌شود و احتمال آسیب دیدن بدن و ایجاد موی سفید در سر نیز کاهش می‌یابد.

مطالب پیشنهادی: تأثیر گیاه کندش بر مو

راه های درمان سفیدی مو - عطارباشی

راه های درمان سفیدی مو – عطارباشی

راه های درمان سفیدی مو

در حال حاضر کسانی که دچار این مشکل شدند در پی راه حلی برای درمان هستند، در مورد این موضوع باید گفت اگر سفید شدن مو به دلیل بیماری ایجاد شده باشد با درمان و کنترل بیماری رفع خواهد شد. اما اگر سفیدی مو ی شما در اثر عوامل دیگری باشد می توانید از برخی روش های درمانی دیگر استفاده کنید تا این مشکل برطرف شود.

اگر برای درمان سفیدی مو ی خود به دنبال راهکار گیاهی و مطمئن هستید، می توانید از شامپو های کاملا گیاهی نظیر شامپو رفع سفیدی مو عطارباشی و همچنین شامپو اکسیر سیاهدانه برای شست و شوی سر استفاده کنید. این شامپو ها با تقویت ریشه و پیاز مو باعث تیره شدن تدریجی و رفع سفیدی مو می شوند.

راه های درمانی دیگری مانند روغن هلیله نیز وجود دارد که با ماساژ آن روی کف سر گرمایی ایجاد می شود که این گرما به رفع سفیدی مو کمک خواهد کرد. این روغن بیشتر به عنوان مکمل در کنار شامپو رفع سفیدی مو عطارباشی استفاده می شود.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، درمورد روش های جلوگیری از سفید شدن مو و راه های درمان آن پرداختیم، حال شما می توانید با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت واکنش مناسبی نسبت به این مشکل داشته باشید.

4.9/5 - (16 امتیاز)
آیا این مقاله برای شما مفید بوده؟
سوالات و نظرات خود را میتوانید در این قسمت درج کنید

5 دیدگاه در “روش های جلوگیری از سفید شدن مو و راه های درمان

  1. محمد رضا گفت:

    درود بر شما مقاله بسیار خوبی بود بدون شک برای گردآوری این مطالب انرژی فراوان وحوصله کافی نموده اید.خسته نباشید

    1. مجتبی غلامی گفت:

      سپاس از حسن توجه شما
      سوالی بود میتونید همینجا بپرسید در خدمتم

  2. روح الله گفت:

    بسیار بسیار مفید بود واستفاده کردیم، دستتون طلا

    1. مجتبی غلامی گفت:

      ممنون از توجه شما
      سوالی بود میتونید همینجا بپرسید

  3. Fatemeh ebrahimi گفت:

    سلام خسته نباشید، مطالب بسیار آموزنده و مفید بودند؛ ممنون از اطلاعات دقیق و کاملتون🌱👌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.